Visagino „Verdenės“ gimnazijos Gamtosauginių mokyklų programos (GMP)

Gamtosauginis kodeksas

Darbo grupė

Gamtosauginis komitetas
Gamtosauginės mokyklos veiklos programa

Gamtosauginės mokyklos veiksmų planas 

Aplinkosauginio audito klausimai

NAUJIENOS

„Mažiau šiukšlių“ kampanijos gairės
(Gamtosauginės mokyklos)

Gamtosauginių mokyklų ir Wrigley bendrovės
projekto „MAŽIAU ŠIUKŠLIŲ“ lankstinukas

(Lankstinuko leidybą finansavo Visagino m. savivaldybė,
maketavo mokytoja Ilona Borina)

Aplinkosauginis ženklas „NEŠIUKŠLINK“

Konkurso „Geriausiai rūšiuojanti, mažiausiai atliekų paliekanti klasė“ rezultatai

Projekto „Mažiau šiukšlių“ veikla

„Darom 2017“

Archyvas

Lapkričio 7-oji –Gamtosauginių mokyklų diena Visagino „Verdenės“ gimnazijoje

Vitaminų diena

Gimnazijoje organizuojama akcija  „Mažiau šiukšlių“

Mokyklų ekologinis pėdsakas

Ekologinis pėdsakas

Ekologinio gimnazijos pėdsako skaičiavimas

 

       Gamtosauginis kodeksas –
gimnazijos siekių apibendrinimas.
Jis trumpas, smagus, kviečiantis veiklai.

 

 

Visagino „Verdenės“ gimnazijos

Gamtosauginis kodeksas

  

Verdeniečiai gamtą saugo,

Meilė gamtai nuolat auga.

Stengiamės gyvent švariau,

Juk dėl to aplink šviesiau.

 

Atliekas tikrai rūšiuojam,

Gamtą mylim, ją tausojam.

Prisijunk prie mūsų Tu,

Ir mylėsim ją kartu.

 

Juk patiems labai gražu,

Kai aplink tikrai švaru.

Ekologija – jėga!

Saugok gamtą visada!
 

Autorė – Justina Č.

Visagino „Verdenės“ gimnazija
Aplinkosauginis auditas

Remiantis GMP k-to posėdžio , įvykusio 2014-09-17, protokolo nr. 1 nutarimu,
skelbiamas šis klausimynas ir prašoma atsakyti į pateiktus klausimus:

Mokyklos aplinka
1.Ar patinka mokyklos aplinka?
2.Ar mokyklos aplinkoje naudojami pesticidai ir herbicidai?
3.Ar mokyklos teritorijoje yra patinka ilsėtis, būti per pertraukas?
4.Ar mokiniai tvarko mokyklos ir miesto aplinką?
5.Ar jums patinka gimnazijos koridoriai? Kaip siūlytumėte juos padaryti jaukesniais?
6.Ar klasės papuoštos mokinių darbais?
7.Ar mokyklos koridoriuose yra organizuojamos mokinių darbų parodos?
8.Ar mokiniai rašo rašinius, kokią mokyklą jie įsivaizduoja?
9.Ar yra mokykloje meno darbų, mozaikų, skulptūrų ar kitokių meno kūrinių?
10.Ar mokiniai rūpinasi mokyklos aplinka? ką jūs konkrečiai galėtumėte nuveikti?
11.Kokia turėtų būti mokyklos aplinka? (Jūsų vizija)
12.Ar mokiniai žino vietovės istoriją?
13.Ar mokiniai žino apie netoliese esančius žymius objektus?
14.Ar yra juos matę?
Energija
1.Ar mokiniai žino, kaip galima sutaupyti energiją?
2.Ar mokiniai žino, kiek mokykloje yra sunaudojama energijos?
3.Kaip ir kada siūlytumėte supažindinti mokinius apie suvartojamos energijos kiekius?
4.Ar mokiniai žino apie atsinaujinančią energiją?
5.Ar mokyklos praktiniame gyvenime susiduriama su atsinaujinančia energija?
6.Ar ant langų yra užuolaidos, žaliuzės?
7.Ar žaliuzės, užuolaidos užtraukiamos nakčiai?
8.Ar radiatoriai neuždengti baldais, lentynomis?
9.Ar yra pritaisyta reflektuojanti medžiaga, neišleidžianti šilumos?
10.Ar visada tuščiuose kabinetuose, klasėse išjungiama šviesa?
11.Ar šviesa išjungiama, kai dieną pakankamas apšvietimas?
12.Ar naudojamos elektrą taupančios lemputės?
13.Ar kompiuteriai, televizorius, video aparatūra išjungiami iš karto, kai nebenaudojami?
14.Ar kompiuteriai automatiškai išsijungia, kai jie nebenaudojami?
Sveika gyvensena
1.Ar tenkina valgykloje šviežių vaisių ir daržovių pasirinkimas?
2.Ar mokykloje galima nusipirkti šviežių vaisių per pietus?
3.Kur dažniausiai geriate vandenį, kai būnate ištroškę?
4.Ar netrūksta vietų, kur būtų galima atsigerti vandens?
5.Ką siūlytumėte keisti?
6.Ar mokykloje pietauja daug vaikų?
7.Ką mokiniai valgo per pietus?(pastebėjimai, nuomonė)
8.Kaip galima būtų pagerinti moksleivių maisto racioną?
9.Ar mokyklos valgykloje visada pasiseka nusipirkti šviežių daržovių salotų?
10.Ar mokiniai žino, kaip išvengti laikysenos sutrikimų?
11.Ką konkrečiai jie daro, kad :
                • Nenešiotų per sunkios kuprinės;
                • Sėdėtų tinkamo aukščio suole.
12.Kas pasikeistų ,jeigu mokinys pasakytų mokytojui apie savo sveikatos nusiskundimus?
13Ar mokiniai dažnai sportuoja lauke?
14.Ar patinka sportuoti aikštyne?
15.Ar mokiniai žino mokyklos sveikos gyvensenos strategiją?
16.Ar mokiniai turi pakankamai žinių apie sveiką maistą ?
17.Ar daromos mankštos per pamokas?
18.Ar norėtumėte, kad jos būtų?
19.Ar mokiniai rūko mokyklos teritorijoje?
20.Kaip siūlote spręsti šią problemą?

 

Jei ir toliau rūpinsimės tik atliekų pašalinimu ir kuo saugesniu sąvartynų įrengimu, tai gamtos ištekliai bus gana sparčiai išnaudoti ir žmonija neišvengiamai susidurs su žaliavų stygiumi

Lapkričio 7-oji – Gamtosauginių mokyklų veiksmo diena

Visagino „Verdenės“ gimnazijoje

    Visagino „Verdenės“ gimnazijoje Gamtosauginių mokyklų veiksmo dieną WDA  lapkričio 7-ąją, vyko akcija „Sukurk dėlionę“. Mokiniai tris mėnesius rinko panaudotų plastikinių butelių kamštelius, kuriuos reikia rūšiuoti atskirai. Veiksmo dieną mokiniai juos atsinešė į mokyklą ir kartu su draugais dėliojo įvairias dėliones - puzzli.

    Akcijos tikslas - paskatinti gimnazijos bendruomenės narius aktyviau ir atsakingiau rūšiuoti susidarančias atliekas. Mūsų mokiniai yra pateikę atsakingo atliekų rūšiavimo devizą: „Atliekos - kiekvieno mūsų problema!“. Mokiniams labai patiko dėlioti, smagiai leisti laiką per pertraukas, netradiciškai bendrauti su draugais. Pradinių klasių mokytojos taip pat skatino mokinius būti kūrybingais ir atsakingais. 2 b klasės mokiniai nusifotografavo šalia Žaliosios vėliavos su savo sukurtu paveikslu: „Raketa, skrendanti į Marsą“.

    Gimnazijos veiklos aprašymas su nuotraukomis pristatomas Gamtosauginių mokyklų internetinėje svetainėje adresu: http://eco-schools-projects.org/wda/school/2876/posts.

 

Vitaminų diena


   
Lapkričio 12 dieną gimnazijoje vyko Vitaminų diena. Mūsų ugdymo įstaiga dalyvauja Vaisių vartojimo skatinimo programoje. Iš rėmėjų gavę morkų, nutarėme, kad naudingiausia būtų suvartoti jų sultis.

    Gimnazijos valgyklos darbuotojos daug triūsė, kad vitaminų turtingi šakniavaisiai atneštų naudos: išspaudė keliasdešimt litrų sulčių. Mokiniai gimnazijos erdvėse galėjo perskaityti trumpą informaciją apie vaisių ir daržovių naudą organizmui. Trečiadienį klasių auklėtojai sukvietė mokinius į valgyklą. Čia kartu su draugais mokiniai įvertino sulčių skonį. Tikimės, kad pajaus ir naudą organizmui, jeigu... ir toliau vartos šviežias daržovių bei vaisių sultis.
 

   

 

Visagino „Verdenės“ gimnazijos
Gamtosauginių mokyklų programos (GMP)


 

Gamtosauginio komiteto pirmininkas –
Šarūnas Jankevičius
GMP koordinatorius gimnazijoje –
Jolanta Sadauskienė

Darbo grupės:
I. Akcijų organizavimo grupė
Lukas Šalna – grupės koordinatorius;
Martynas Jagneris– grupės koordinatoriaus pavaduotojas;
nariai:
Lukas Zaleckas – atsakingas už muzikinę dalį;
Ieva Krasauskaitė, Karolina Špakauskaitė, Violeta Bartkun, Dominyka Romanovskaja – atsakingi už reklaminius plakatus;
Karolina Kazlionkaitė, ,Smiltė Ledzinskaitė, Melita Vilkevičiūtė, Evaldas Raslanas – renginių organizavimo kuopelė.
II. Informacijos sklaidos grupė:
Gabija Valiūnaitė – grupės koordinatorė;
Mantvydas Jančiauskas – grupės koordinatoriaus pavaduotojas;
nariai:
Dovydas Budzilas – atsakingas už informacijos pateikimą;
Jokūbas Naglinskas – atsakingas už nuotraukas ir filmavimą.

 

Visagino „Verdenės“ gimnazijos 
Gamtosauginių mokyklų programos
Gamtosauginis komitetas


1. Baušytė Auksė , chemijos mokytoja
2. Budzilas Dovydas, 7 a klasė
3. Čiučiulkienė Violeta, mokinių tėvų atstovė
4. Jagneris Martynas, II a klasė
5. Jančiauskas Mantvydas, III a klasė
6. Čaban Adam, 8 b klasė
7. Gasiulytė Beata, dailės mokytoja
8. Kazlionkaitė Karolina, I klasė
9. Krasauskas Donatas, III b klasė
10. Kraucevičius Ignas, 7 b klasė
11. Ledzinskaitė Rugilė, 7 b klasė
12. Mikštienė Aldona, direktorės pavaduotoja ugdymui
13. Mirošnikova Genė, direktorės pavaduotoja ūkiui
14. Mivovan Irina, valgyklos vedėja
15. Nemeikienė Teresa, budėtoja
16. Papšelis Ričardas, III b klasė
17. Perlienė Daiva, techn. personalo darbuotoja
18. Raslanas Evaldas, 8 a klasė
19. Sadauskienė Jolanta, biologijos mokytoja
20. Savičienė Danguolė, pradinių klasių mokytoja
21. Skirmantaitė Roberta, 7 a klasė
22. Šalna Lukas, II b klasė
23. Šidlovskaja Aistė, 6 a klasė
24. Špakauskaitė Karolina, 8 a klasė
25. Telksnienė Elvyra, gimnazijos direktorė
26. Trimailova Karina, 7 b klasė
27. Valiūnaitė Gabija, 8 a kl
28. Vaikutytė Simona, 6 b klasė
29. Milkevičiūtė Melita, II a klasė
30. Žilinskas Rolandas, technologijų mokytojas
 

                  

Gamtosauginių mokyklų programos (GMP) veikla
Visagino „Verdenės“ gimnazijoje

 

    Nuo 2012 m. rugsėjo mėnesio dalyvaujame tarptautiniame projekte „Mažiau šiukšlių“ (angl. „Litter less“ Campaign). Kampanija  „Mažiau šiukšlių“ šiais mokslo metais yra Gamtosauginių mokyklų programos dalis. Visą savo veiklą vykdome pagal 7 Gamtosauginių mokyklų programos žingsnelius:
  • Peržiūrėjome, atnaujinome Gamtosauginį komitetą, kad jo sudėtyje būtų visų gimnazijos klasių atstovai,
  • atlikome aplinkosauginį auditą atliekų susidarymo, rūšiavimo ir šiukšlinimo temomis;
  • parengėme veiksmų planą, kuris padėtų išspręsti Aplinkosauginio audito metu aptiktas problemas;
  • apie savo veiklą informuojame savo ir kitų miesto mokyklų bendruomenes skelbdami informaciją ekologinių mokyklų interneto svetainėje;
  • pamokų, neformaliojo švietimo užsiėmimų ir klasės valandėlių metu nagrinėjame atliekų rūšiavimo klausimus, skatiname nešiukšlinti savo artimiausioje aplinkoje;
  • atnaujinsime ir šių metų veiklai pritaikysime mūsų gimnazijos Gamtosauginį kodeksą.
 

Gimnazijoje organizuojama akcija „Mažiau šiukšlių“   

LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTERIJOS PROJEKTAS 
„GAMTOSAUGINIŲ MOKYKLŲ ŠVIETIMAS IR MOKYMAS 
ELEKTROS IR ELEKTRONINĖS ĮRANGOS, APMOKESTINAMŲJŲ GAMINIŲ 
IR PAKUOTĖS ATLIEKŲ KLAUSIMAIS
“

            Mūsų gimnazija bendradarbiauja su  VšĮ „Problemų sprendimo centras“ vykdant šias veiklas:

{ organizuojant mokykloje moksleivių rašinių konkursą atliekų tvarkymo tema;

{ organizuojant 2 ak. val. mokykloje seminarą atliekų tvarkymo tema;

{ platinant lankstinukus atliekų tvarkymo tema;

{ organizuojant užklasinę veiklą atliekų tvarkymo tema.

    Pateiktis „Saugokime aplinką, rūšiuodami atliekas“.

 

 
Kaip saugoti Žemę ir taupyti pinigus?

 

{ Plaudami rankas sumažinkite vandens srovę iki minimalios. Praskieskite skystą muilą, tikrai nebūtina jį naudoti tokios koncentracijos, kokios jis yra.
{ Indus plaukite su ekologiškomis priemonėmis ( pvz., soda) ir nuskalaukite nestipria tekančio vandens srovele.
{ Indaplovė ir skalbyklė apie 85 % elektros energijos sunaudoja vandeniui pašildyti. Skalbkite 30 laipsnių temperatūroje, naudokite ekologiškas priemones.
 
{ Rūšiuokite šiukšles. Jei jūsų kieme dar nėra specialių konteinerių, kreipkitės į atsakingas institucijas. Juk viena perdirbto popieriaus tona išsaugo apie 26 000 litrų vandens ir tokį kiekį energijos, kuriuo užtektų namui apšildyti pusę metų.
{ Dažniau važinėkite viešuoju transportu, dviračiu, vaikščiokite pėsčiomis.
{ Unitazus, kanalizacijos vamzdžius, keramines plyteles, virykles valykite ekologiškomis priemonėmis. Įprastiniai valikliai agresyvūs, labai kenkia aplinkai ir žmogaus sveikatai.
{ Nebenaudojamus buitinius prietaisus išvežkite į didžiųjų atliekų surinkimo aikšteles, parduokite, dovanokite.
{ Nereikalingus drabužius, aksesuarus parduokite, mainykite, dovanokite.(www.manodrabuziai.lt,  www.mainyk.lt)
{ Nereikalingas knygas, žurnalus parduokite, dovanokite, o reikalingas pirkite iš kitų žmonių. (www.sena.lt, www.dalinkis.lt)
{ Domėkitės ekologinėmis naujienomis. (www.gyva.lt,  www.ozonas.lt,  www.asmeniska.lt,  www.aplinkosauga.lt,  www.ekokarta.lt,  www.ekoblogas.info)
{ Nenaudojamus elektros prietaisus išjunkite iš elektros tinklo. Taip galite sutaupyti net trečdalį elektros energijos. Į elektros tinklą įjungtas ir paliktas mobiliojo telefono kroviklis taip pat naudoja energiją.
{ Naudokite naujų modelių taupiąsias elektros lemputes.
{ Kompiuterį rekomenduojama išjungti, jei juo nesinaudosite ilgiau kaip valandą. Stacionarus kompiuteris sunaudoja iki 90 % daugiau elektros energijos nei nešiojamasis kompiuteris.
{ Valgykite mažiau mėsos. Paskaičiuota, kad galvijai iškvepia daug metano dujų raugėdami. Vienos karvės per metus išskiriamo metano žala klimatui prilygsta vieno vidutinės klasės automobilio, per metus nuvažiuojančio 18 000 km, žalai.

 

Kaip mažinti susidarančių atliekų kiekį


{ Naudokite daugkartinio naudojimo maišelius.
{ Nenaudokite vienkartinių indų.
{ Pirkite tiek maisto produktų, kiek  suvartojate. (Venkite maisto atliekų.)
{ Kasdieninio vartojimo prekių pirkite didelį kiekį arba didelio tūrio pakuotėse.
{ Pirkite įkraunamas baterijas ir kitokias daugkartinio naudojimo prekes.
{ Gerkite vandenį iš čiaupo.
{ Kad sumažintume popieriaus atliekų kiekį ribotai naudokitės spausdintuvu.
 

Baterijų sudėtis

  
Tai įvairios medžiagos  -  Plastmasės, rūgštys, metalai. Šie yra dvejopi pagal pavojingumą:
 
Nekenksmingi – cinkas, varis, manganas, litis, nikelis. Jie, nors nedidelėmis dozėmis, netgi reikalingi žmogui ir augalams.
Žalingi visai gyvajai gamtai – švinas, gyvsidabris, kadmis. Tai nuodai, kurie gali sukelti mutacijos, vėžinius susirgimus.

Kada baterijų metalai tampa pavojingi

Naudojant ar saugant namuose baterijos ir juose esantys metalai nepavojingi.
Patekę į sąvartynus, deginant metalai ir rūgštys gali užteršti vandens telkinius, dirvožemį, orą ar net gruntinius vandenis.

 Kodėl mokiniams siūloma rinkti baterijas

1.    Bus apsaugota aplinka, nebeteršiama gamta.
2.    Augančioji karta gyvens švaresnėje Žemėje.
3.
  
 Visas naujoves pirmiau ir greičiau priima ir supranta būtent jaunimas.

 Kodėl baterijas reikia rinkti ir atiduoti perdirbėjams

·     Patekę iš sąvartynų į aplinką, užterš gamtą nuodingomis medžiagomis.

·     Speciali gamykla gali jau panaudotas ir atidirbusias baterijas perdirbti,

·     Iš baterijų išgauti metalai vėl bus panaudojami tokioms pačioms baterijoms  arba kitoms plataus vartojimo prekėms gaminti, o taip pat bus taupomi žemės resursai Kai kenksmingos medžiagos pasklinda iš senų baterijų, apnuodijama gyvenamoji vietovė  keletui būsimųjų kartų.

Visagino „Verdenės“ gimnazija

Veiksmų planas : „Litter less“ („Mažiau šiukšlių“) projekte

20162017 m. m.

 

1 Tikslas:  Intensyviai mažinti nerūšiuotų atliekų kiekius gimnazijoje.

 Uždaviniai:

A. Kas dvi savaites informuoti bendruomenę apie didžiausius nerūšiuotų atliekų „taškus“.
B. Nustatyti geriausiai rūšiuojančius kabinetus: klases ir mokytojus. Konkursą rengti du kartus – rudenį ir pavasarį (12-01 ir 04-07 paskelbti rezultatus).
C. Įsigyti svarstykles, tinkamas atliekoms pasverti bei lipdukus – skiriamuosius ženklus didiesiems rūšiavimo konteineriams.
 

2 Tikslas: Pagerinti atliekų rūšiavimą III gimnazijos aukšte.

 Uždaviniai:

A.  Išplėsti kompostavimo atliekoms  skirtų talpų  skaičių – pagrindiniame gimnazijos pastate, III a. bei priestato I ir II aukštuose.

B.  Paskelbti pradinėms klasėms konkursą : „Geriausiai rūšiuojanti,  mažiausiai atliekų paliekanti  klasė“. Konkursą vykdyti lapkričio 7 d. – gruodžio 9 d. bei vasario 20 d. – kovo 31 d.

C. Kiekvienoje pradinėje klasėje panaudoti žaidimą „Rūšiavimo ABC“ pagal sudarytą grafiką.

 

3 Tikslas: Aktyviai skleisti rūšiavimo ir atliekų mažinimo idėjas.

 Uždaviniai:

A. Surengti akciją , skirtą „Nieko nepirkimo“ dienai, vyksiančiai lapkričio 25 d.
B. Organizuoti akciją „Mažiau šiukšlių“: informuoti apie ženklo „Nešiukšlink“ panaudojimą ir paskelbti  veiksmų planą.
C. Apklausti 3 skirtingų klasių koncentrų mokinių tėvelius apie jų rūšiavimo ir atliekų mažinimo įpročius. Sektinus pavyzdžius paskelbti.
D. Suderinti su savivaldybe ir surengti dvi šiukšlių rinkimo – aplinkos sutvarkymo akcijas kovo ir balandžio mėnesiais.
E. Apie akcijos rezultatus informuoti miesto bendruomenę. Šias akcijas rengti kartu su socialiniais bendruomenės partneriais.
F. Surengti bendruomenės veiksmo dieną, jos metu organizuoti konferenciją „Mažink, panaudok dar kartą, pedirbk“ bei koliažų iš susidarančių atliekų gamybą ir parodą 2017 m. balandžio mėn.
 

Aplinkosauginis ženklas „NEŠIUKŠLINK“

 

   

Mūsų gimnazija šį rudenį dalyvavo VŠĮ projekte „Rūpi“ ir gavo aplinkosauginį ženklą „NEŠIUKŠLINK“. Ženklo tikslas – ugdyti aplinkosauginį sąmoningumą, švarinti aplinką ir kurti teigiamus pokyčius. Ženklas atitinka kelio ženklų standartus, dabar jis yra pritvirtintas ant gatvės apšvietimo stulpo. Kviečiame visus elgtis atsakingai!

 

Konkursas
„Geriausiai rūšiuojanti, mažiausiai atliekų paliekanti klasė“. Nerūšiuotų atliekų svėrimo rezultatai

 

          2017 m. kovo – balandžio mėnesį vyko antrasis nerūšiuotų atliekų svėrimo etapas. Šio etapo rezultatai džiugina. Nugalėtojais tapo 2 b klasės mokiniai ir jų mokytoja Jūratė Jankevičienė. Šaunuoliai!

 

Klasė

Nerūšiuotų atliekų masė

Pastabos

1 a klasė

330 g

Yra ir kompostuojamų atliekų,

Siūloma naudoti dar vieną talpą, skirtą jų rūšiavimui

1 b klasė

85 g

Pakankamai gera masė

2 b klasė

20 g

!!!

3 a klasė

115 g

Nedaug atliekų

3 b klasė

100 g

Taip pat nedidelis kiekis

4 a klasė

110 g

 

4 b klasė

150 g

Siekiama mažinti visų atliekų kiekį

       

 

Projekto „Mažiau šiukšlių“ veikla

    2017 m. balandžio 20 d. grupelė 78 klasių mokinių dalyvavo projekto „Mažiau šiukšlių“ veikloje. Jie tvarkė mišką Pasmalvės kaime. Vienas iš projekto kriterijų − sutvarkyti su mokiniais „karštąjį“ tašką smarkiai prišiukšlintą vietą savo aplinkoje.

       

       

 

„Darom 2017“

    2017 m. balandžio 21 d. gimnazijoje vyko bendruomenės Veiksmo diena: mokiniai kūrė ekologinius dirbinius iš panaudotų pakuočių, dalyvavo mokymuose apie polimerines medžiagas ir jų savybes, dalyvavo akcijoje „Darom 2017“. Plačiau...